حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد | هیات حماس به قاهره می رود لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران نخست وزیر سابق اسرائیل: ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است اعتراض رژیم صهیونیستی به سفر رئیس سیا به قاهره واکنش اسرائیل به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری رئیس سیا وارد قاهره شد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با اسرائیل تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟
سرخط خبرها

توان موشکی ایران خار چشم دشمن | ارزیابی کارشناسان خارجی از تجهیزات دفاعی ایرانیان

  • کد خبر: ۹۱۸۲۷
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
توان موشکی ایران خار چشم دشمن | ارزیابی کارشناسان خارجی از تجهیزات دفاعی ایرانیان
توان موشکی و دفاعی ایران سال هاست که خار چشم غربی‌ها شده است، به نحوی که تلاش کرده اند به بهانه‌های مختلف این توان دفاعی و بازدارنده جمهوری اسلامی را محدود کنند، اما هوشمندی مقامات عالی رتبه کشور اجازه نداده است اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها انگشت اشاره خود را به سمت این توان قدرتمند نیرو‌های مسلح کشور بگیرند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این مسئله همواره به عنوان یک خط قرمز برای ایران موردتأکید بوده است، چنان که آیت ا... نوری همدانی به تازگی در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، توان موشکی ایران را یکی از خطوط قرمزی دانست که نباید درباره آن با دشمنان مذاکره کرد.

با این حال طرف غربی برجام، همچنان بر عزم خود برای ایجاد محدودیت در روند توسعه توان موشکی کشورمان باقی مانده‌اند؛ چنان که در دور جدید مذاکرات هسته‌ای به منظور احیای برجام، بار دیگر این موضوع را پیش کشیده اند. اما چرا توان موشکی ایران تا این حد مورد توجه طرف غربی برجام قرار گرفته است؟

توسعه توان موشکی در زمان تحریم ها، شگفت انگیز است

وب گاه نظامی «مانیتورینگ آیژن آرم ریس» در گزارشی تحلیلی به ارزیابی تجهیزات دفاعی ایران پرداخته و توسعه سامانه موشکی کشورمان را نسبت به کشور‌های همسایه پیشرفته‌تر دانسته است. این وب گاه در بخش اول تحلیل خود با بیان اینکه ایران در توسعه موشک ضدهوایی از همسایگان خود پیشی گرفته است، نوشت: «در مقایسه با بخش نظامی و صنعتی رژیم صهیونیستی، ایران در زمینه سامانه موشکی، تولید بیشتری از یک ارتش معمول دارد.

این موضوع را به وضوح می‌توان در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ مشاهده کرد. این رزمایش سه یا چهارروزه بنا بود قابلیت همکاری شاخه‌های مختلف پدافند هوایی ارتش را آزمایش کند.» در ادامه این تحلیل آمده است: «پوشش درخشان رسانه‌ای داخلی ایران از رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ باعث برجسته‌تر شدن سامانه‌های پدافند هوایی و به طور خاص رادار‌های میان برد و دوربرد شد. برخی از سامانه‌های استفاده شده در این رزمایش، پیش از این مشاهده نشده بودند.

همچنین در رزمایش آسمان ولایت ۱۴۰۰، سامانه‌های دفاع موشکی بردبلند «باور-۳۷۳» و میان برد «جوشن»، «۱۵خرداد»، «سوم خرداد»، «طبس» و «مرصاد-۱۶» مشاهده شدند.» در بخش پایانی این گزارش نیز با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایران، سامانه‌های موشکی بسیاری از جمله از نوع کوتاه برد دارند و هدف رزمایش اخیر نیز اتحاد شاخه‌های پدافند هوایی بوده، آمده است: «چنین توسعه‌ای در کمتر از دو سال و در زمان تحریم‌های اقتصادی آمریکا انجام شد که به نوعی دستاوردی شگفت انگیز محسوب می‌شود.»

ایران یکی از قدرت‌ها در  زمینه نظامی است

کنستانتین سیوکوف، معاون رئیس آکادمی دانش موشکی روسیه، نیز در بخشی از گفت وگوی خود با شبکه «روسیا الیوم»، درباره قدرت نظامی ایران به ویژه در بخش سامانه موشکی گفت: احتمال شروع جنگ علیه ایران از سوی رژیم صهیونیستی کم است و تهران موشک‌های میان برد و تسلیحات نقطه زن در اختیار دارد. رژیم صهیونیستی توان مقابله با این موشک‌ها را ندارد و سامانه پدافند هوایی تل آویو هم نمی‌تواند با موشک‌های ایران مقابله کند؛ بنابراین حمله ایران به این رژیم می‌تواند این منطقه را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل کند.

این مقام نظامی روسی در ادامه تأکید کرد که ایران تأسیسات خاص خود را دارد و با توجه به مناطق کوهستانی حتی با بمب‌های هسته‌ای نمی‌توان به آن‌ها نفوذ کرد. وی افزود: رژیم صهیونیستی از سلاح هسته‌ای علیه ایران استفاده نخواهد کرد؛ زیرا این اقدام واکنش چین و روسیه را نیز به دنبال خواهد داشت. سیوکوف همچنین ایران را یکی از قدرت‌های پیشرفته در زمینه نظامی توصیف کرد و گفت که ایران جزو چهار کشور اول تولیدکننده سامانه موشکی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->